سئو تصاویر – نکات مهم سئو سازی تصاویر در سال 2022

آموزش سئو تصاویر برای گوگگل

آموزش سئو تصاویر

استفاده از تصاویر در وب سایت ها و در سطح اینترنت بسیار رایج شده و به همین جهت تصمیم گرفتم در این مطلب به آموزش سئو تصاویر بپردازم.

فکر کن یه تصویری بزرگی با حجم زیاد آپلود کردی توی سایتت و سرعت بارگزاری سایتت رو آورده پایین.

یا این که هیچ توضیحی براش نزاشتی یعنی آلت تکست براش تعریف نکردی و موتور های جستجو مثل گوگل هم نتونستن اونو بخونن.

دوتا مثال بالا از بارز ترین اشتباهات هنگام آپلود و استفاده از تصاویر در محتوای سایتمون هست.

طبق اماری که در سال 2018 صورت گرفت، 20 درصد از سرچ های کاربران برای تصاویر هست.

سئوکار های مبتدی و حرفه ای هم دیگه میدونن که سئو تصاویر ارزش وقت گذاشتن داره و باید بهش اهمیت داد.

در واقع بدون دانش و استفاده از سئو تصاویر، دارین چیز زیادی رو هنگام سئو کردن از دست میدین. و کلی وقتتون رو دور میریزین چون که به فاکتور مهمی مثل سئو سازی تصاویر اهمیت ندادین.

از اهمیت های سئو تصاویر میشه به این موارد اشاره کرد : تجربه کاربری بهتر ، سرعت بارگزاری سایت بالاتر ، کسب رتبه های بهتر در گوگل و موتور های جستجو و دریافت بازدید بیشتر. که این موضوع هم روز به روز داره داغ تر میشه. 

1. تصاویر را با فرمت درستی انتخاب کنید.

قبل از این که به سراغ انتخاب تصویر مورد نظرتون برید، بهتره بدونید کدوم فرمت عکس بهتره و کدوم نوع رو انتخاب بکنید برا تصاویرتون.

با این که انواع مختلفی از فرمت تصاویر موجود هست میشه گفت PNG و JPEG از پر استفاده ترین ها هستند.

  • فرمت PNG : این فرمت تصویر، کیفیت بهتری رو به ارمغان میاره ولی در عوض ممکنه حجم بالاتری رو تحویل بگیرید.
  • فرمت JPEG : احتمالش هست که کیفیت تصویرتون بیاد پایین ولی خب میتونید تنظیمات رو جوری انجام بدین که این اتفاق نیوفته.
  • فرمت WebP: کم استفاده ترین فرمت در عوض ساپورت شدن در مرورگر های مختلف.
همچنین بخوانید :  3 روش تولید محتوای تعاملی برای جذب لینک های ارزشمند در 2022

اخطار گوگل هم برای استفاده از تصاویر این هست که عکس ها در لابه لای کد های SVG استفاده نشن چون ایندکس نمی شوند.

.

2. حجم تصاویر رو کم کنید.

هیچی بدتر از این نیس که به یه سایت سر بزنی ولی ببینی تصاویرش بهینه نیستند.

در صورت داشتن حجم بالا ، گوگل به سایت یا مطلب شما به چشم یک محموله ترافیکی سنگین نگاه میکنه که به جز ایجاد دردسر و کندکردن تجربه کاربری چیزی ازش ساخته نیست.

برای این کار هم میتونید تصویرتون رو توی فوتوشاپ یا ابزارهای آنلاینی مثل TinyPNG استفاده کنید که البته پلاگین وردپرس این ابزار هم موجود هست.

البته توصیه میکنم از پلاگین WP Smush استفاده کنید  چون هنگام کاهش حجم، کیفیت اون هارو کم نمیکنه.

استفاده از CDN مخصوص تصاویر هم میتونید استفاده کنید که دو نمونه خارجیش هم میتونم  Cloudinary و Imgix رو نام ببرم براتون.

.

3. تصاویر یونیک و خاص بسازید.

هرچه تصاویری رو که خودتون ساختید و ویرایش کردین رو استفاده کنید (که یعنی کپی برداری نکردین) شانس بالاتر اومدنتون توی نتیجه گوگل یا موتور جستجو های دیگه هم بالاتر میره.

نکته مهم : یادتون باشه که گوگل توی بخش دیسکاوری یا همون اکپلورش مطالب با تصویر بزرگ رو بهتر ایندکس میکنه. (عرض 1200 پیکسل توسط خود گوگل توصیه شده)

همچنین بخوانید :  3 روش تولید محتوای تعاملی برای جذب لینک های ارزشمند در 2022

.

4. استفاده از نام مرتبط برای تصاویر

وقتی بحث سئو میاد وسط ، قطعا استفاده از کلمه کلیدی و توضیح مرتبط برای تصویر حائز اهمیته.

نام تصویر رو طبق حوزه کاری تون تغییر بدید و از استفاده نام اصلی تصویر خودداری کنید.

به طور معمول، نام فایل ها “IMG_722019” یا چیزی شبیه به آن است. این مانند سفارش دادن یا درخواست چیزی از یک منو به زبانی دیگر است که کمکی به گوگل نمی کند. پس حتما تغییر آن اقدام کنید.
 
 
 
5.استفاده از متن جایگزین (آلت تکست) سئو شده
 
متن آلت تصاویر مثل عنوان آنها خیلی مهم هست برای سئو واین موضوع، هدف و کاربرد تصویر شما رو نشون میده.
 
اهمیت به آلت تصاویر در واقع اهمیت به سئو داخلی وب سایت هست که در درجه بالایی از سئو قرار میگیره.
با تعریف آلت تکست برای تصاویر، حتی وقتی همه چیز رو برای سئو اون ها رعایت کردین، اگه تصویر لود هم نشه برای کاربر بازم کاربر آلت اون رو میبینه و متوجه موضوع و کمکی که تصویر به اون میکنه میشه.
 

متن جایگزین در نسخه متنی ذخیره شده صفحه قابل مشاهده است و به کاربردی بودن آن برای کاربران و موتورهای جستجو کمک می کند.

همچنین بخوانید :  3 روش تولید محتوای تعاملی برای جذب لینک های ارزشمند در 2022

برای ارزش سئو بیشتر، متن جایگزین می تواند به عنوان متن لنگر یک پیوند داخلی عمل کند، زمانی که تصویر به صفحه دیگری در سایت لینک می دهد.

.

6.اضافه کردن تصاویر به سایت مپ

تصاویر رو به سایت مپ فعلی سایت خودتون اضافه کنید یا این که یه سایت مپ جداگونه واسه تصاویر ایجاد کنید.

با این کار شانس این که تصاویر توسط گوگل و دیگر موتورهای جستجو دیده و ایندکس بشن خیلی بالا میره و طبیعتا ترافیک بیشتری هم به ارمغان میاره براتون.

اگه از وردپرس استفاده میکنید ، پلاگین های یواست و رنک مث میتونند تو این زمیینه کمکتون کنند.

.

7.استفاده از داده های ساختار یافته یا Structured Data

داده ها ساختار یافته نوع محتوای شمارا نشانه گذاری میکنند تا گوگل و بقیه موتور های جستجو متوجه نوع خاص تصویر شما بشن.

به عنوان مثال، اگر از نشانه گذاری اسکیما (schema markup) در صفحه محصول استفاده می کنید و تصویر را به عنوان محصول برچسب گذاری می کنید، گوگل می تواند این تصویر را با برچسب قیمت جفت کند.

موتورهای جستجو از الگوریتم های خود صرف نظر می کنند و از اطلاعات ارائه شده در داده های ساخت یافته برای ارائه تصویر مناسب استفاده می کنند.

امیدوارم که مورد توجه  و استفادتون قرار بگیره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *